Exponát: Avia - Ikarus 543.20



Malý autobus Avia (podvozek) - Ikarus (nástavba) byl vyvinut a následně vyráběn s určením pro rozvojové země (Afrika). Několik autobusů skončilo i u nás v tehdejším Československu.

Midibus Ikarus-Avia 543, vyráběný – jak již název typu napovídá – ve spolupráci maďarských a  československých automobilek v 80. a 90. letech minulého století.

Konkrétně byly montovány v maďarském závodě v  Szekesfehéváru na výrobu karosérií a autobusů Ikarus na podvozcích Avia A30 N s atmosférickým řadovým vznětovým čtyřválcem Avia 712.11 s přímým vstřikem paliva, který ve spojení s čtyřstupňovou mechanickou převodovkou pohání zadní kola. Obsaditelnost vozidla je 19 osob + řidič a maximální rychlost činí 80 km/h.

Předchůdcem tohoto typu byl nepříliš vzhledný midibus typu 553, vyráběný v  70. a  na  počátku 80. let, v  té době nahrazený popisovaným typem 543. Výraznější změnou byla pouze nová karoserie, ovšem mechanické části zůstaly zpočátku shodné; ostatní části i pojezd byly opět převzaty z nákladní Avie. V této podobě byl midibus vyráběn celá 80. léta, až počátkem 90. let byl Ikarus 543 modernizován a vybaven i modernizovaným hnacím ústrojím a podvozkem z A31 N. Karoserie doznala výrazných změn, kdy prošla faceliftem v duchu nové řady autobusů Ikarus 400.

Karoserii tvoří svařovaný skelet z  ocelových profilů přišroubovaný k rámovým nosníkům, vně byl potažen ocelovými plechy a  plastovými panely. Vnitřní obložení stěn a stropu je z laminovaných a lakovaných dřevovláknitých desek. Autobus je vybaven jednodílnými pneumaticky ovládanými plastovými dveřmi.
Sedadla vozidla jsou trubkové konstrukce s výplněmi z lehčeného materiálu a  jejich potahy jsou tvořeny syntetickou tkaninou v  kombinaci s koženkou.

V Československu se majiteli těchto vozidel stávala především zemědělská družstva, odborné školy, různé výrobní podniky nebo sportovní kluby a později též různé umělecké a  hudební soubory.
Midibusy tak sloužily především k  nepravidelné (zejména zájezdové) osobní dopravě pro potřeby svých majitelů, a jen minimálně zasáhly do dopravy pravidelné.

Zmiňovaný midibus získalo na jaře roku 2011 muzeum Výtopna Zdice v jedné z obcí v malebném kraji pod Hazmburkem. Vyroben byl v první polovině 80. let pod výrobním číslem 78 a původně patřil SOŠ technické a zahradnické v Lovosicích, když dosloužil, byl Ústeckým krajem věnován do muzea, čehož si s velkým poděkováním moc vážíme.


Základní údaje o vozidle AVIA-IKARUS 543.20
výrobce podvozku:Avia Praha, ČSSR
výrobce karoserie:IKARUS, Szekesfehervar, MLR
rok výroby:1980
motor:řadový naftový čtyřválec o objemu 3596 cm3, vodou chlazený s přímým vstřikem paliva
převodové ústrojí:čtyřstupňová mechanická převodovka
výkon motoru:58,5 kW při 3000 ot./min.
maximální rychlost:80 km/h
celková délka:6 410 mm
celková šířka:2 320 mm
celková výška:2 845 mm
pohotovostní hmotnost:4 340 kg
užitečná hmotnost:1 770 kg
maximální hmotnost:6 110 kg
počet míst k sezení:19 + 1 řidič
spotřeba na 100 km:cca 20 litrů nafty
objem nádrže na naftu:120 litrů
objem oleje v motoru:cca 15 litrů

Náhle sháníme pro náš autobus:


  • Potřebujeme pro dokompletování našeho exponátu většinu světelných krytů (blinkry, zadní koncové světla a podobně.

  • Do vnitřku autobusu sháníme originál popelníky a další interióvé zařízení, lišty případně i zachovalejší sedačky.

  • Pro budoucí co nejvěrnější pojetí historie autobusu sháníme dobovou literaturu, manuály a fotografie.

Děkujeme za pomoc.


V září 2011 prošel u nás malou přeměnou do barev ČSAD a byla na něm udělána technická prohlídka pro získání SPZ. Vozidlo je plně funkční a provozní.



Zde představujeme pro seznámení s vnitřním uspořádáním, fotografie pocházejí při přebírání autobusu.



Několika fotografiemi Vás provedeme přepravou z minulého působiště do Zdic, kdy bylo využito přepravy po železnici.


Postupná přeměna kabátu na našem Avia - Ikarusu.




  • Ikarus po přeměně a jeho letošním prvním výletě na Zlatého Bažanta 2012 – Chyňava 12. srpna 2012.

  • Každoročně pořádaný výlet za kulturně-technickými památkami Československa se letos zhostil jako dopravní vozidlo Ikarus a byl zvěčněn před první zastávkou tohoto výletu u tehdejšího pivovaru Jince – Pivovar Jince 14. srpna 2012.

  • A takto nazdobený náš Ikarus se zúčastnil dožínkového průvodu 2012 ve Svinařích. Samozřejmě nemohl chybět dožínkový věnec - Zdice 26. srpna 2012


pracovní verze této karty exponátu * postupně bude karta doplňována, text aktualizován

© Saxi.cz
Kopírování a jakékoliv šíření obsahu tohoto portálu je bez souhlasu administrátorů výslovně zakázáno!