|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Exponát: Avia - Ikarus 543.20
Malý autobus Avia (podvozek) - Ikarus (nástavba) byl vyvinut a následně vyráběn s určením pro rozvojové země (Afrika). Několik autobusů skončilo i u nás v tehdejším Československu. Midibus Ikarus-Avia 543, vyráběný – jak již název typu napovídá – ve spolupráci maďarských a československých automobilek v 80. a 90. letech minulého století. Konkrétně byly montovány v maďarském závodě v Szekesfehéváru na výrobu karosérií a autobusů Ikarus na podvozcích Avia A30 N s atmosférickým řadovým vznětovým čtyřválcem Avia 712.11 s přímým vstřikem paliva, který ve spojení s čtyřstupňovou mechanickou převodovkou pohání zadní kola. Obsaditelnost vozidla je 19 osob + řidič a maximální rychlost činí 80 km/h. Předchůdcem tohoto typu byl nepříliš vzhledný midibus typu 553, vyráběný v 70. a na počátku 80. let, v té době nahrazený popisovaným typem 543. Výraznější změnou byla pouze nová karoserie, ovšem mechanické části zůstaly zpočátku shodné; ostatní části i pojezd byly opět převzaty z nákladní Avie. V této podobě byl midibus vyráběn celá 80. léta, až počátkem 90. let byl Ikarus 543 modernizován a vybaven i modernizovaným hnacím ústrojím a podvozkem z A31 N. Karoserie doznala výrazných změn, kdy prošla faceliftem v duchu nové řady autobusů Ikarus 400. Karoserii tvoří svařovaný skelet z ocelových profilů přišroubovaný k rámovým nosníkům, vně byl potažen ocelovými plechy a plastovými panely. Vnitřní obložení stěn a stropu je z laminovaných a lakovaných dřevovláknitých desek. Autobus je vybaven jednodílnými pneumaticky ovládanými plastovými dveřmi.
V Československu se majiteli těchto vozidel stávala především zemědělská družstva, odborné školy, různé výrobní podniky nebo sportovní kluby a později též různé umělecké a hudební soubory.
Zmiňovaný midibus získalo na jaře roku 2011 muzeum Výtopna Zdice v jedné z obcí v malebném kraji pod Hazmburkem. Vyroben byl v první polovině 80. let pod výrobním číslem 78 a původně patřil SOŠ technické a zahradnické v Lovosicích, když dosloužil, byl Ústeckým krajem věnován do muzea, čehož si s velkým poděkováním moc vážíme.
Náhle sháníme pro náš autobus:
Děkujeme za pomoc.
Zde představujeme pro seznámení s vnitřním uspořádáním, fotografie pocházejí při přebírání autobusu.
Několika fotografiemi Vás provedeme přepravou z minulého působiště do Zdic, kdy bylo využito přepravy po železnici. Postupná přeměna kabátu na našem Avia - Ikarusu.
pracovní verze této karty exponátu * postupně bude karta doplňována, text aktualizován
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
© Saxi.cz Kopírování a jakékoliv šíření obsahu tohoto portálu je bez souhlasu administrátorů výslovně zakázáno! |