Exponát: ČSD Zt 0802-0



Vůz byl vyroben v roce 1951 v Polsku a pochází tak z první výrobní série, objednané tehdejšími Československými drahami (ČSD) za účelem doplnění stavu vozů po II. světové válce. Dodávky probíhaly v letech 1951 až 1953, a to nejen pro potřeby tohoto dopravce, ale také například pro maďarské železnice (MÁV). Oproti vyráběné tuzemské řadě Ztr byl vůz řady Zt o 56 cm delší, nicméně únosnost byla o necelých pět tun nižší. Vozy byly dodávány ve verzi s tlakovou brzdou i bez tlakové brzdy, pouze s průběžným potrubím. Dvojkolí a ložiska byla polského typu. Během svého života vozy prošly různými rekonstrukcemi, aby byla co nejdéle zajištěna jejich provozuschopnost. Náš vůz prošel dle dostupných informací asi největší proměnou, a to výměnou střechy z původní plechové na celokovovou.

Celkem bylo dle pramenů dodáno k ČSD 4 500 těchto vozů:

  • 1951 - 822 vozů

  • 1952 - 2 178 vozů

  • 1953 - 1 500 vozů

Po roce 1990 byl tento vůz vyřazen a dlouhá léta postával v železniční stanice Horažďovice-předměstí, odkud byl v létě 2010 získán. V roce 2011 byl na jaře opatřen novým nátěrem a doplněn chybějící výdřevou, přičemž je zamýšleno jeho využití hlavně při některé z nostalgických jízd. Vůz je provozním exponátem. Ve Výtopně Zdice tvoří součást expozice poválečných vozů, používaných u tehdejších ČSD až do počátku devadesátých let minulého století.


Nálezový stav vozu (již po přepravě ve Zdicích v létě 2010) a jeho číslo na rámu společně s výrobním štítkem.


Pohled na popisy vozu "Zt" ve stanici Bochov se zapůjčeným vozem Ds. Zbývá dodělat rohové proužky označující brzdu. Další snímek zachycuje náš vůz Zt v retrosoupravě manipulačního vlaku mezi Protivcem a Bečovem dne 10. dubna 2011.


pracovní verze této karty exponátu * postupně bude karta doplňována, text aktualizován


© Saxi.cz
Kopírování a jakékoliv šíření obsahu tohoto portálu je bez souhlasu administrátorů výslovně zakázáno!