Exponát: Tatra 138 D-032a * lanový autobagr
Historie vývoje a výroby:
Na osvědčeném podvozku Tatry T-138 (označeném jako PP6V) je namontované lanové rypadlo D-032a na těžení, nebo nakládání zeminy, kamení a jiných substrátů. Rypadlo lze použít jak pro výškové, tak i hloubkové rýpání (po jednoduché přestavbě).
Na plně otočné, kapotované nástavbě je umístěna samostatná pohonná jednotka rypadla, kterou je vznětový, čtyřdobý, vzduchem chlazený čtyřválec Tatra T924A o výkonu 60k při 1800ot/min. Stabilitu při práci zajišťují čtyři výsuvné podpěry. Vysouvání každé podpěry je možné ovládat samostatně v závislosti na nerovnostech terénu.
Krom standardního zařízení lze na výložník namontovat i dva druhy přídavných zařízení: 1. Drenážní lopata pro hloubení např. kanalizačních rýh (šířka rýhy 0,5m, do hloubky 4,3m, obsah lopaty 0,3 m3,)
2. Bezzubá nakládací lopata pro nakládání sypkého materiálu (obsah 1 m3).
Existovaly i varianty, kde byla část nebo celý otočný vršek přepracován pro jiné použití, např.: Vrtná souprava, jeřáb D031K (D032K) atd.
Zatím naše Tatra 138 6x6 D-032a lanový autobagr je v nálezovém stavu a pro absenci mnoho dílů se s opravou počítá někdy v budoucnu. Autobagr se hýbe vlastní silou, ale nástavba je v současnosti mimo provoz. Chybí nám jedno rameno, lžíce a mnoho dalších komponentů pro provoz tohoto stroje.
Stejně jako záchrana řady jiných technických památek, ani záchrana a oprava tohoto unikátního autobagru se neobejde bez pomoci. Chcete-li opravu podpořit můžete tak nás kontaktovat na našem mailu: saxi-doprava@seznam.cz.
Základní údaje o autobagru Tatra 138 D-032a |
---|
Výrobce podvozku: | Tatra n.p. Kopřivnice |
Výrobce nástavby: | Detva n.p. |
Rok výroby: | 19xx |
Motor automobilu: | řadový naftový osmiválec, vzduchem chlazený s přímým vstřikem paliva |
Motor nástavby: | řadový naftový čtyřválec, vzduchem chlazený Tatra T924A s přímým vstřikem paliva |
Převodové ústrojí: | pětistupňová mechanická převodovka |
Výkon motoru: | ot/min |
Maximální rychlost: | 50 km/h |
Užitečná hmotnost: | x 000 kg |
Maximální hmotnost: | x 000 kg |
Spotřeba na 100 km: | cca xx litrů nafty |
Objem nádrže na naftu: | 120 litrů |
Objem oleje v motoru: | x litrů |
Rozměry (přepravní poloha):
Délka stroje s výškovou lopatou 9500 mm
Délka stroje s hloubkovou lopatou 10700 mm
Šířka stroje 2540 mm
Výška 4000 mm
jízdní vlastnosti:
Pohotovostní hmotnost 19 100 kg
Max. přepravní rychlost 50 km/h
Max. stoupavost svahu 20 °
Max. náklon 15 °
Pracovní parametry nástavby: |
---|
Motor nástavby: | řadový naftový čtyřválec, vzduchem chlazený Tatra T924A s přímým vstřikem paliva |
Výkon motoru: | 60k při 1800ot/min |
Obsah základní lopaty: | 0,5 m3 |
Max. výškový dosah výškové lopaty: | 6150 mm |
Max. hloubkový dosah výškové lopaty: | 800 mm |
Max. výškový dosah hloubkové lopaty: | 3500 mm |
Max. hloubkový dosah hloubkové lopaty: | 3700 mm |
Max otáčky vršku: | 7,5 ot./min. |