Exponát: Tatra 138 D-032a * lanový autobagr

Historie vývoje a výroby:


Na osvědčeném podvozku Tatry T-138 (označeném jako PP6V) je namontované lanové rypadlo D-032a na těžení, nebo nakládání zeminy, kamení a jiných substrátů. Rypadlo lze použít jak pro výškové, tak i hloubkové rýpání (po jednoduché přestavbě).
Na plně otočné, kapotované nástavbě je umístěna samostatná pohonná jednotka rypadla, kterou je vznětový, čtyřdobý, vzduchem chlazený čtyřválec Tatra T924A o výkonu 60k při 1800ot/min. Stabilitu při práci zajišťují čtyři výsuvné podpěry. Vysouvání každé podpěry je možné ovládat samostatně v závislosti na nerovnostech terénu.
Krom standardního zařízení lze na výložník namontovat i dva druhy přídavných zařízení: 1. Drenážní lopata pro hloubení např. kanalizačních rýh (šířka rýhy 0,5m, do hloubky 4,3m, obsah lopaty 0,3 m3,)
2. Bezzubá nakládací lopata pro nakládání sypkého materiálu (obsah 1 m3).
Existovaly i varianty, kde byla část nebo celý otočný vršek přepracován pro jiné použití, např.: Vrtná souprava, jeřáb D031K (D032K) atd.


Zatím naše Tatra 138 6x6 D-032a lanový autobagr je v nálezovém stavu a pro absenci mnoho dílů se s opravou počítá někdy v budoucnu. Autobagr se hýbe vlastní silou, ale nástavba je v současnosti mimo provoz. Chybí nám jedno rameno, lžíce a mnoho dalších komponentů pro provoz tohoto stroje.
Stejně jako záchrana řady jiných technických památek, ani záchrana a oprava tohoto unikátního autobagru se neobejde bez pomoci. Chcete-li opravu podpořit můžete tak nás kontaktovat na našem mailu: saxi-doprava@seznam.cz.


Rozměry (přepravní poloha):
Délka stroje s výškovou lopatou 9500 mm
Délka stroje s hloubkovou lopatou 10700 mm
Šířka stroje 2540 mm
Výška 4000 mm
jízdní vlastnosti:
Pohotovostní hmotnost 19 100 kg
Max. přepravní rychlost 50 km/h
Max. stoupavost svahu 20 °
Max. náklon 15 °
Základní údaje o autobagru Tatra 138 D-032a
Výrobce podvozku:Tatra n.p. Kopřivnice
Výrobce nástavby:Detva n.p.
Rok výroby:19xx
Motor automobilu:řadový naftový osmiválec, vzduchem chlazený s přímým vstřikem paliva
Motor nástavby:řadový naftový čtyřválec, vzduchem chlazený Tatra T924A s přímým vstřikem paliva
Převodové ústrojí:pětistupňová mechanická převodovka
Výkon motoru: ot/min
Maximální rychlost:50 km/h
Užitečná hmotnost:x 000 kg
Maximální hmotnost:x 000 kg
Spotřeba na 100 km:cca xx litrů nafty
Objem nádrže na naftu:120 litrů
Objem oleje v motoru:x litrů
Pracovní parametry nástavby:
Motor nástavby: řadový naftový čtyřválec, vzduchem chlazený Tatra T924A s přímým vstřikem paliva
Výkon motoru: 60k při 1800ot/min
Obsah základní lopaty:0,5 m3
Max. výškový dosah výškové lopaty: 6150 mm
Max. hloubkový dosah výškové lopaty: 800 mm
Max. výškový dosah hloubkové lopaty: 3500 mm
Max. hloubkový dosah hloubkové lopaty: 3700 mm
Max otáčky vršku: 7,5 ot./min.


  • Krátce po příjezdu na jaře 2009 lanového bagru do Zdic ze severu Čech po zakoupení.


  • pracovní verze této karty exponátu * postupně bude karta doplňována, text aktualizován


© Saxi.cz
Kopírování a jakékoliv šíření obsahu tohoto portálu je bez souhlasu administrátorů výslovně zakázáno!