Exponát: Tatra 813 6x6 * tahač
Historie vývoje a výroby:
Tatra 813 byly vyráběny letech 1967 až 1982 v kopřivnické Tatře. Šlo o československý speciální těžký terénní nákladní automobil vyráběný v několika verzích: 4x4, 6x6 a 8x8. Nejvíce bylo vyrobeno Tater 813 ve vojenském provedení 8x8 „kolos“. V civilním sektoru se nejvíce zas uplatnila naše verze tahače těžkých přívěsů v provedení 6x6.
Základem vozidela je pro Tatru typický podvozek Tatra-concept s centrální nosnou rourou a výkyvnými rameny poloos. Pod kabinou řidiče, tedy na začátku vozu je první řízená náprava, následuje mezikus s mezinápravovým diferenciálem, dále podvozek pokračuje druhou přední řízenou nápravou, dalším mezikusem, přídavná převodovka (na ní je namontována hlavní převodovka), mezikus s mezinápravovým diferenciálem a zadní náprava s uzavřením celé průchozí „roury“.
Kabina na vozidle je trambusového provedení, na svoji dobu velmi prostorná a prosklená. Pohodlně se do kabiny vešlo osm osob. Vzadu v kabině je sklápěcí lůžko a v kabině je možné přespání pro dvoučlennou posádku. Uprostřed je stolek pro případné stravování-papírování na delších cestách. Zadní polovina kabiny měla záclonky pro soukromí posádky.
Za kabinou posádky jsou dvě betonová závaží pro zvýšení adheze. Malá korbička sloužící hlavně jako odkládací prostor pro náhradní pneumatiky tahače či tažného přívěsu. Pro snadné vyzdvižení/sejmutí pneumatiky sloužil ruční mechanický jeřábek – vrátek. Pod korbičkou se nachází dále naviják s lanem s možností tažení až 100 tunového vozidla. Tento tahač byl často určen při přepravě pásových bagrů a další stavební techniky, proto byl opatřen tímto navijákem poháněný od motoru převodovým ústrojím.
Prakticky každý typ podvozku měl svůj druh odpružení, náš podvozek 6x6 má vpředu listová pera, vzadu torzní tyče.
Přezdívka: těmto automobilům se nejvíce přezdívalo „osmsettřináctka“ podle označení 813, nebo „tahač“, „šestikolo“.
Historie našeho tahače:
Tahač byl zakoupen v roce 2004 jako již druhý - na náhradní díly. Díky tomu, že náš první tahač byl zakoupen značně poupraven na terénní jízdy (neměl blatníky, nádrž na naftu byla nahoře na korbě, sání upravené umělohmotnými hadicemi na střechu, nebyly boční kastlíky, na korbě chyběli sklápěcí bočnice) jsme sháněli jiný na opravdového kompletního veterána. Na inzerát se nám ozval jeden člověk, který tehdy za cenu šrotu (40.000,- kč) nám ji nabídl. Ať tuto tatru buď sešrotujeme a vezmeme si díly, nebo, že záleží na nás. Tato zakoupená Tatra byla takto fialová, v dosti zuboženém stavu, chybělo i nějaké okno. Po přivezení po vlastní ose s menšími komplikacemi (jak jinak, než u Tater běžnou záležitostí, přívod nafty byl zaneřáděn) jsme rozhodli, že tato nová tatra je v ucházejícím a kompletním stavu a bylo by škoda ji rozebrat. Naopak bylo rozhodnuto prodat, byť už s započatým lakem, naší první Tatru. Naštěstí našla dřívějšího uplatnění v terénních závodech a majitel s ní i nějakou cenu vyhrál.
My jsme již naší druhou „osmsetřinácku“ začali zušlechťovat, byl obnoven na rychlo lak v původním barevném schématu.
Od roku 2005 byla naším nepostradatelným pomocníkem při přesunu našich vozidle do nově pronajatých prostor Výtopny Zdice. Byla prostě naším „dělníkem“, nejednou nejen dotáhla naše vozidlo, ale pomáhala i při vozbě pražců na zakrývání prohlížecích jam uvnitř výtopny pro bezpečnější pohyb osob a parkování nekolejových vozidel.
2008 byla pro poruchu hlavní převodovky naše Tatřička odstavena a na jaře 2009 byla vyměněna celá převodovka za novou. Nejtragičtějším osudem bylo pro „813“ 18. Leden 2010, kdy pod tíhou sněhu na ni spadla střecha a dosti ji vizuálně poničila. Toho času je zatím odstavena a co nejbližší době bychom ji opět chtěli zprovoznit do provozně-estetického stavu. Do budoucna se počítá s kompletní renovací do barev letištního tahače ČSA.
Základní údaje o vozidle Tatra 813 6x6 tahač |
---|
Výrobce: | Tatra Kopřivnice |
Rok výroby: | 1980 |
Motor: | Tatra 930 * naftový dvanáctiválec, vzduchem chlazený s přímým vstřikem paliva, objem valců 17 640 cm³
|
Převodové ústrojí: | pětistupňová mechanická převodovka s dvoustupňovou přídavnou |
Výkon motoru: | 190 kW (260 PS) při 2000 ot./min
|
Maximální rychlost: | 80 km/h |
Pohotovostní hmotnost: | 14 000 kg |
Užitečná hmotnost: | 8 200 kg |
Maximální hmotnost: | 22 200 kg |
Spotřeba na 100 km: | cca 50 litrů nafty |
Objem nádrže na naftu: | 220 litrů |
Objem oleje v motoru: | litrů |
Dle dostupných materiálů bylo celkem vyrobeno 11 751 vozů tohoto typu. Vozy Tatra 813 byly úspěšně vyváženy například do bývalé NDR, Rumunska a Indie.
Fotografická příloha:
- Tovární fotografie vydaná na dobové pohlednici tahače Tatry 813 ještě s plochou přední maskou, čtyřsvětelným předním nárazníkem a dalšími odlišnostmi od sériově vyráběných civilních tahačů.
- Dobová fotografie tahače Tatry 813 6x6 (ojediněle i 8x8) se uplatnili v nejedné těžké nadměrné přepravě.
- "osmsettřináctka" jako letištní tahač ČSA někdy v osmdesátých letech minulého století na letišti v Praze Ruzyni. Tento nátěr nás inspiroval a měli bychom někdy v budoucnu snahu o jeho vzor.
- Opět tahač tatra 813 na jiném dobovém snímku na ruzyňském letišti.
- Setkání našich dvou tahačů na podzim v roce 2004, tehdy ještě na Chyňavě (okr. Beroun). Později byl levý odprodán.
- A časté využití tahače při přetahu z původního parkování na Zlíchově polského přívěsu za autobus RTO označen jako PO 1 přetahovaný do Zdic přes Kuchař 7.7.2005.
- Z Horčápska naše tatřička nám odtáhla náš nový přírustek autobus Škoda 706 CAR. Píše se 9.9.2006 a krátké technologické zastavení v Jincích.
- Jako jedno z prvních vozidle přivezených do nově pronajatých prostor Výtopny Zdice byla naše Tatra 813, kdy je připravena na svůj výkon v zimě 2006.
- V Libomyšli v zimě 2006 při návratu s „kořistí“ pražců k přikrytí prohlížecích jam uvnitř Výtopny.
- Prvomájová výzdoba na 1. Máje v roce 2006, kdy jsme naším tahačem jeli prvomájový průvod Berounem.
- Jako alegorický vůz často viděn za dob socialismu jsme jej retroupravili a vyrazili na 1. Máje 2006. Tento snímek se stal také motivem na kapesní kalendářík pro rok 2007, naleznete jej v našem shopu.
- Smutný pohled nastal po pondělním podvečeru 18. Ledna 2010, kdy se ve Výtopně Zdice nad kolejovým stáním 11 a 12 propadla střecha pod tíhou sněhu. Od té doby je naše „Osmsettřináctka“ neprovozní. Sháníme na ni díly pro její opětovné uvedení do provozního stavu.
- .
- .
pracovní verze této karty exponátu * postupně bude karta doplňována, text aktualizován