Exponát: ČSD Ds 5312-0
V poválečném období pro nedostatek obdobných dvounápravových služebních vozů pro osobní či nákladní vlaky byly tyto vozy Ds vyráběny se stejnými konstrukčními prvky, jako tehdy ve velkém vyráběny dvounápravové otevřené vozy Vtr (uhláky), nebo dvounápravové zavřené vozy Ztr. Díky těmto stejným konstrukčním prvkům mohli ve Vagónce Česká Lípa vozy být rychle vyráběny a zařazeny do poválečného provozu.
Byly vyráběny ve dvou výrobních sériích (I. série 1948 - 1951 a II. série 1955 - 1957). Hlavními rozdílnými znaky byly mezi sériemi vozů pružnice na kolech, kdy starší mají stejně, jako náš osm listů na pružnici s nosností 7 000 kg, za to pozdější série měla již pouze šest listů pružnic a tím i sníženou nosnost na pouhé 4 000 kg. Dalším znatelným odlišení z výroby, byla I. serie bez šikmých výztuh skříně, která po vzoru II. série byla následně při dílenských opravách doplňována. Proto dnes tímto znakem šikmých vzpěr se nelze řídit, dalším odlišným znakem byla bateriová skříň, která u každé série je umístěna na jiné straně.
Do dnešních dnů jsou stále v provozu u ČD Cargo na manipulačních vlacích a jsou tak nejstaršími vozy provozované v každodenním provozu na českých, nebo slovenských kolejích.
Náš služební vůz pro osobní a nákladní vlaky z roku 1948 byl vyroben pod výrobním číslem 9858 vagonkou Česká Lípa. Jeho původní číslo bylo 8-4261, poslední známé inventární číslo je 30 54 940 5132-0 a byl veden pod DKV České Budějovice, pracoviště Horní Cerekev.
Tam byl vyřazen pro „odfouklou“ střechu někdy v roce 2008 / 2009, v roce 2009 jsme jej zakoupili od Český drah pro naše muzejní účely.
Na jaře 2010 byl do prostor našeho muzea přepraven společně s dalšími zakoupenými vozy – dvěma osobními vozy typu „Rybák“.
Postupně byly vyměněny na našem voze nárazníky z hranatých na kulaté, pro historickou věrnost.
Základní údaje o vozu Ds (později označeného dle mezinárodního označení "Daa-k")
|
---|
Výrobce: | Vagonka Česká Lípa, n.p. |
Rok výroby: | Výroba probíhala v letech 1948 |
Hmotnost prázdného vozu: | cca 12 600 kg |
Maximální ložná váha: | cca 7 000 kg |
Hmotnost plně naloženého vozu: | až 20 000 kg |
Celková délka vozu: | 10 700 mm |
Celková šířka vozu: | 2 730 mm |
Délka skříně: | 8 700 mm |
Výška vozu od temene koleje: | 3 850 mm |
Rozvor vozu: | 6 000 mm |
Brzda: | vzduchová tlaková typu „Božič“-D1 |
Průměr kol: | 1 000 mm |
Maximální rychlost: | 80 km/h |
Vůz je vybaven ruční mechanickou brzdou s vřetenovým ústrojím, ovládanou z brzdařské plošinky.
Původní stav vozu Ds po zakoupení:
Současný stav našeho provozního vozu Ds, kdy ve spojitosti s vozem Be "Rybák" tvoří typickou soupravu lokálek využitelnou nejen svému účelu, ale třeba pro Vaši party:
pracovní verze této karty exponátu * postupně bude karta doplňována, text aktualizován