Exponát: BN 60 * 1435

Historie vývoje a výroby:

Tato lokomotiva byla dokončena ve výrobním závodě ČKD Praha pod pořadovým číslem 38. Dne 5. dubna 1957 byla předána tehdejšímu zákazníkovi – Cukrovaru Kralupy nad Vltavou. TBZ (technicko-bezpečnostní, nebo také „policejní“ zkoušku) vykonala dne 20. dubna 1957.
V 70. letech byla předána z cukrovaru k jinému majiteli – Dřevařským závodům v Srní u České Lípy. Tam sloužila ve společnosti jiné lokomotivy BN 60 (ta bohužel byla později sešrotována) na posunu místní vlečky pro posun vozů se dřevem. Toho času se ještě na zmíněné vlečce nacházely i jiné zajímavé stroje, jako například německá kořistní lokomotiva Henschel typu DEL 110 či polským posunovacím strojem 409 Da 640.
Právě v roce 1997 svitla této „Bé-en-ce“, již delší dobu odstavené ve šturcu, nová naděje na záchranu a zprovoznění. V létě 1997 byla námi, příznivci SAXI, zakoupena a převezena do Zlonic. Tam bylo započato s opravou a opětovným zprovozněním. Na podzim roku 1998 byla dále převezena do našeho nového působiště Brandýsa n./Labem, kde se zúčastnila výstavy při oslavách 100. let Neratovice-Brandýs n./L (mimo jiné tam vznikl snímek na pohlednici u nás taky nabízenou). V Brandýse byl dokončen její nátěr a byla zde do roku 2000 vystavena pod širém nebem, bez zabezpečení. Proto putovala na okraj Prahy do Zlíchova, kde jsme měli i svoje přechodné působiště.
Z posledního deponování byla v lednu 2008 do Výtopny Zdice převezena za účelem dokončení kompletní opravy jako provozního exponátu.

Základní údaje o lokomotivě BN 60
Výrobce: ČKD Sokolovo, n.p. Praha
Rok výroby:1957
Výrobní číslo:3876
Motor:Škoda 6 S 100, řadový šestiválec s průměrem válců 110 mm a zdvihem 150 mm
Výkon motoru:60 koní (asi 45 kW)
Rozchod kol:1 435 mm
Délka přes nárazníky:5 466 mm
Šířka lokomotivy:2 048 mm
Výška lokomotivy:2 670 mm
Objem palivové nádrže:100 litrů
Maximální rychlost:20 km/h
Služební hmotnost:12 t
Přenos výkonu:mechanický
Uspořádání pojezdu:B
Průměr kol:700 mm

BN 60 se staly také konstrukčním základem pro dodnes používané lokomotivy řady T 211.0, T 211.1 na vlečkách našich průmyslových podniků.

O této lokomotivě a celkovém životopisu této lokomotivní legendy zahajující u nás postupnou „lehkou“ motorizaci na vlečkách popisuje u nás vydaná publikace „Motorové lokomotivy BN 60“.

Náhle sháníme pro náši BN 60:


  • Šikovného truhláře, který by chtěl pomoci při dokončení lokomotivy – potřebujeme nejen prkna na podlahu – případný seznam s rozměry zašleme, ale i dodělat ozdobné lišty v budce z tvrdého dřeva.

  • Dobové fotografie či další podklady pro co nejzdařilejší renovaci do původního stavu.

Děkujeme za pomoc.


Fotografická příloha:




pracovní verze této karty exponátu * postupně bude karta doplňována, text aktualizován

© Saxi.cz
Kopírování a jakékoliv šíření obsahu tohoto portálu je bez souhlasu administrátorů výslovně zakázáno!