Jako takový „symbol jara“ se nám povedlo dovézt dne 21. března 2013 získané lokomotivy T 444.080 a T 444.0225 přezdívané pro jejich červený výrobní nátěr „Karkulky“. Jedná se o typově jedny z prvních traťových motorových lokomotiv, které byly v rámci tehdejších ČSD nasazovány do čela osobních a nákladních vlaků především na vedlejších tratích. I když v tehdejší době nebyly zrovna oblíbené, jejich úkolem bylo v budovatelsky smýšlejícím Československu nahrazení dosluhujících parních lokomotiv. Jejich další slabostí byla tehdy značná poruchovost ve službě. Ostatně šlo tenkrát o „nové“ technologie…
V dobách velké slávy zdického depa byly Karkulky také jeho nedílnou součástí. Využívány byly nejen pro staniční posun (žst. Zdice, Hořovice či Příbram), ale našly uplatnění také v traťové službě, mimo jiné na Liteňce, o níž pojednává jedna z vydaných knih. I z tohoto důvodu jsme měli velký zájem získat tyto stroje pro naše muzeum. Na počátku 90. let byly Karkulky ve velké míře z provozu vyřazovány a následně většinou sešrotovány. Kromě několika málo lokomotiv v majetku ČD či ŽSR se dochovaly převážně stroje průmyslové. Naší snahou bylo získat Karkulku s „čistokrevným rodokmenem“ ex ČSD - a povedlo se.
Naším dlouhodobým cílem je v našem muzeu Výtopně Zdice shromáždit různá vozidla z přelomu šedesátých a sedmdesátých let minulého století vyskytující se v tehdejším Československu jako technický odkaz našich předků. Proto jsou pro nás i tyto lokomotivy nedílnou součástí budované expozice a s některými již získanými vozidly tvoří páteř tohoto projektu. V první fázi se na lokomotivách zajistí základní očista od nežádoucího přírodního znečištění, v další fázi zakonzervujeme současný stav a v nejbližší době přijde nalakování jedné z Karkulek do výrobního nátěru pro fotografické účely.
Za zajištění přepravy lokomotiv z Brna dolního nádraží děkujeme firmě KDS Kladno, která nám tyto lokomotivy přepravila do Zdic. Dále patří dík i kolegům z železničního muzea Křimov, kteří nám pomohli s technickým zajištěním před přepravou. |